Een goed plan begint met onze Quick Scan

Wil jij weten waar je proces kwetsbaar is voor fouten of misbruik? En welke verbeteringen een goede keuze zijn voor jouw organisatie? Bepaal dan jouw mogelijkheden en maak van daaruit een stappenplan dat daarbij past. Leissner & Van der Molen heeft hiervoor de Quick Scan ontwikkeld.

Bewezen in de praktijk

Met gepast trots kunnen we melden dat we afgelopen maand onze Quick Scan uitgevoerd hebben voor een hotel uit de Postillionketen.

Het Quick Scanrapport en mogelijke interventies zijn inmiddels besproken met de algemeen directeur.

Onze aanpak nader toegelicht

De Quick Scan had specifiek betrekking op het kasproces en mogelijke blindspots die het proces kwetsbaar maakten voor fouten en misbruik. In korte tijd hebben we met hulp van het personeel (interviews) en deskresearch de kwetsbaarheden inzichtelijk gemaakt en geplot in het kasproces.

Op de kwetsbare gebieden hebben we gerichte interventies voorgesteld als onderdeel van het stappenplan.

Ik ben geen hotel. Is de Quick Scan iets voor mij?

Absoluut! Ik ben ervan overtuigd dat verschillende branches, zowel publiek- als privaat baat hebben bij onze aanpak. Onze Quick Scan geeft in één oogopslag overzicht op de onderstaande onderdelen. Dit is de basis voor een stevig stappenplan.

  • Beleid. Zijn er duidelijke kaders om fouten en fraude te helpen voorkomen?
  • Awareness. Hoe is het gesteld met het bewustzijn binnen alle geledingen?
  • Risk Assessment. Worden proces op reguliere basis getoetst op fraude- en foutgevoeligheid?
  • Preventie. Welke preventieve maatregelen zijn er in place?
  • Detectie. Zijn er (actuele) onderzoeksindicatoren ontwikkeld en geïmplementeerd?
  • Rapportage & Monitoring. Zijn er maatwerkrapportages en realtime dashboards toegespitst op product, proces en doelgroep?
  • Onderzoek. Wordt het fraudeonderzoek verricht door gekwalificeerd personeel?
  • Control Testing. Zijn de belangrijkste risicogebieden in kaart gebracht en gemitigeerd door preventie, detectie en repressie?

Nieuwsgierig naar de meerwaarde van onze Quick Scan voor jouw organisatie? Neem gerust contact met mij op.

Juri Leissner

Juriaan Leissner is managing consultant bij Leissner & Van der Molen. Als Master Culture & Change brengt hij teams in beweging vanuit mens, gedrag en fraudebewustzijn. Hij heeft veel managementervaring in operations en risk binnen de verzekeringsbranche. “Als je niet beter wil worden, stop je met goed zijn”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *